دلایل شکست استارتاپ ها

شاید شنیده باشید که به ثمر رساندن یک استارتاپ کار حضرت فیل است! طبق مطالعات انجام شده بیش از ۹۰ درصد استارتاپ ها شکست می خورند! این صحبت ها زیاد دور از واقعیت نیست، اما شما می توانید جزء آن 10 درصد باشید و یکی از استارتاپ های موفق را راه اندازی کنید.
مهم ترین نکته عدم شکست استارتاپ شما این است که استارتاپ را مانند یک کسب و کار کوچک یا یک شرکت معمولی تصور نکنید و با دست روی دست گذاشتن به امید پیروزی قدم برندارید. شما باید مدام رشد کنید، تلاش کنید و ایدۀ اولیه را پرورش دهید. شرکت های موفق ایران و حتی دنیا دقیقاً از همین قاعده پیروی کرده اند. در مباحث استارتاپی، شاخص رشد مانند یک قطب نما، مسیر درست را به شما نشان می دهد.


مطلب مرتبط: استارتاپ چیست؟


مسیر رشد استارتاپ

برای رشد سریع باید محصولی عرضه کنید که قابلیت عرضه در مقیاس بزرگی از بازار را داشته باشد. به عنوان مثال اسنپ به عنوان استارتاپ موفق، با حمایت یکی از اپراتورها توانست سرمایۀ بیشتری به استارتاپش تزریق کند. و شهرهای بیشتری از ایران را تحت پوشش قرار دهد. گوگل نیز تقریباً از همان ابتدا کل دنیا را تحت پوشش قرار داد و همچنان در غالب ابرشرکت آلفابت به دنبال کسب درآمد بیشتر است. این استارتاپ ها همگی مقیاس پذیر هستند.

رشد استارتاپ

مشکل کجاست؟

رشد سریع نیازمند ساخت چیزی است که اولاً خواهان زیادی داشته باشد و دوماً مقیاس پذیر باشد. آرایشگاه مورد اول را دارد چون مردم همگی نیازمند اصلاحِ موی سر هستند ولی دومی را نه؛ چون کسی برای آراسته کردن موی سرش حاضر نیست ۸۰۰ کیلومتر به شهر دیگری سفر کند. ضمناً ظرفیت این کار محدود است و کمتر کسی به فکر افزایش شعب آرایشگاه است. پس چنین کسب و کاری مشکل مقیاس پذیری دارد و گزینۀ مناسبی برای راه اندازی استارت آپ نیست.

ساخت یک نرم افزار یا سایت آموزشی می تواند مورد دوم یعنی مقیاس پذیری را حل کند ولی ممکن است با بازار کمی روبرو شود. مثلاً ساخت اپلیکیشنی برای آموزش زبان آفریقایی به فارسی زبانانان به هیچ عنوان ایدۀ خوبی نیست؛ چون در میان کاربران ایرانی استقبال از یک زبان نادر آفریقایی بسیار کم خواهد بود. ولی ساخت یک اپلیکیشن آموزشِ زبان انگلیسی انتخاب مناسبی برای یک استارتاپ است؛ چون هم مقیاس پذیر است و هم طرفداران زیادی دارد. مشکل اصلی بسیاری از استارتاپ ها این است که فقط یکی از این دو مورد را لحاظ می کنند.

دلایل شکست استارتاپ ها چیست؟

همانطور که در ابتدای این بخش گفتیم، از هر 10 استارت آپ، فقط یکی موفق می‌شود. در واقع وقتی استارت آپی را شروع می‌کنید باید با این واقعیت کنار بیایید که 90% ممکن است شکست بخورید.

بیایید با هم دلایل شکست استارتاپ ها را بررسی کنیم. و ببینیم چرا اکثر استارتاپ ها شکست می خورند؟

  • دلیل اول : تمرکز بر سودآوری سریع به جای تمرکز بر مشتری 

جالب است بدانید، از 90% کلی، 42% استارتاپ‌ها به این دلیل که نتوانستند مشکل بازار و مرتفع کنند شکست می‌خورند. این مسئله زمانی به وجود می‌آید که شما به جای در نظر گرفتن دیگران، خودتان را در نظر می‌گیرید.

راه حل شکست استارتاپ
  • راه‌حل؟

    • با افرادی که حدس می‌زنید مخاطب هدف شما هستند صحبت کنید و از آنها در مورد کاربردی بودن محصول و حس آنها بپرسید.با این کار تعامل بین شما و مخاطبانتان برقرار می شود.این کار را می توانید با استفاده از انواع نظرسنجی انجام دهید.
    • قبل از اینکه به طور کامل ایده را پیاده سازی کنید و حجم زیادی از سرمایه را هزینه کنید. سعی کنید با روشی خلاقانه به طور تستی ایده‌تان را اجرا کنید و نتایج را بسنجید. شتاب زده و نسنجیده عمل نکنید.
  • دلیل دوم : عدم تمرکز و اقدامات نسنجیده

همان طور که در دلیل اول گفتیم اکثر استارت آپ‌ها عجله دارند که زودتر به سود برسند. و همین مسئله دلیل شکست دوم را در پی دارد. این مسئله باعث می‌شود بدون فکر قبلی اقدام کنند. از متخصصین مشاوره نمی‌گیرند، بدون سندی از افزایش سود درخواست همکاری می‌دهند. بدون شناخت درست مخاطب هدف وارد شبکه‌های اجتماعی می‌شوند. تمام این اقدامات باعث شکست استارت آپ می‌شود.

راه حل شکست استارتاپ
  • راه‌حل؟

    • مخاطب هدف
    • محصول

سعی کنید به طور مرتب با کاربر و یا مشتری‌تان صحبت کنید، از آنها بازخورد بگیرید و محصول یا خدماتتان را ارتقا دهید.

  • دلیل سوم: نداشتن تیم خوب

بعضی از استارت آپ‌ها انتظار دارند با کمترین منابع انسانی و کمترین هزینه بتوانند بهترین محصول را ارائه دهند. در صورتی که این اتفاق هیچ‌وقت نخواهد افتاد، بالاخص در استارتاپ ها. یکی از ویژگی‌های استارتاپ های موفق داشتن تیم خوب است. تیم هماهنگی که به طور منظم کار می‌کنند و هر کس تخصص خاصی را دنبال می‌کند.

راه حل شکست استارتاپ
  •  راه‌حل؟

تیم‌‌سازی در استارت آپ. داشتن یک تیم قدرتمند، متخصص و منعطف یکی از بایدهای استارت آپ است. یک فرد متخصص می‌تواند باعث رشد و شکوفایی غیرقابل باور برای استارت آپ شما شود، در حالیکه یک فرد غیر حرفه‌ای می‌تواند در یک چشم به هم زدن همه چیز را در استارت آپ شما نابود کند.

اگر هنوز تیم قابل اعتماد و حرفه‌ای پیدا نکردید، تاسیس استارت آپ را از ذهنتان دور کنید و بودجه‌ای به آن اختصاص ندهید. البته فقط برای سریع انجام شدن کار هم فردی را که به او اطمینان ندارید استخدام نکنید و تصمیم احساسی نگیرید. چرا که درست کردن اشتباهات یک فرد، زمان و هزینه بیشتری از شما خواهد گرفت.

  • دلیل چهارم: مقیاس پذیری زودهنگام

هیچ استارت‌آپی نمی‌خواهد تا آخر یک استارت‌آپ باقی بماند. اما اشتباه بیشتر استارتاپ‌ها، مقیاس پذیری زودهنگام است. یعنی زمانی که استارت‌آپ آمادگی ورود به بازار بزرگتری را ندارد. یک استارت‌آپ باید اول به بلوغ کافی برسد و بعد با قدرت وارد دنیایی بزرگ تر شود.

  • اگر ویژگی‌های زیر را دارید آماده مقیاس پذیری نیستید:
  1. ارزش طول عمر مشتری (LTV) را برای استارت‌آپتان هنوز نمی‌دانید. (قیمت × تکرار خرید)
  2. هزینه جذب مشتری ‌تان را نمی‌دانید
  3. بیزینس مدل شما به روز نمی‌شود. (به این معنی که هنوز روش مشخصی برای جذب مشتری ندارید)
  4. بیشتر وقتتان در کارهای عملیاتی استارت آپ می‌گذرد و به استراتژی توجهی ندارید.
راه حل شکست استارتاپ

 راه‌حل؟

  • مشکلی که می‌خواهید از مشتری حل کنید به اندازه کافی بزرگ باشد و علاوه بر این، به اندازه کافی مشتری در بازار برای شما وجود داشته باشد. (مارکت بزرگ)
  • هزینه‌های جذب مشتری را به اندازه کافی پایین بیاورید و به همان اندازه درآمدتان را افزایش دهید تا به مرحله سودآوری برسید. در واقع در این روش باید کانال‌های تبدیل‌تان را بهینه کنید و علاوه بر جذب، راهی برای حفظ و نگهداری مشتری پیدا کنید.
  • زمانی که به مرحله‌ای رسیدید که هزینه جذب مشتری شما از ارزش طول عمر مشتری (LTV) کمتر شد. می‌توانید کم کم به مقیاس‌پذیری فکر کنید.
guest
0 نظر
Inline Feedbacks
مشاهده تمام نظرات