استارتاپ چیست

موضوع استارتاپ ها، مفهوم جدیدی است و معانی زیادی برای آن مطرح شده. اما ممکن است بسیاری با معنای درست آن آشنایی نداشته باشند. در این نوشته تلاش خواهیم کرد تا تعریف جامعی را بر اساس منابع مهم این حوزه، ارائه کنیم.

استارتاپ یا شرکت نوپا (Startup یا Start-up) به شرکت یا کسب‌و‌کاری گفته می شود که به تازگی با یک ایده خام در نتیجه کارآفرینی آغاز شده، و درنهایت به تولید محصول یا خدمات می‌رسد. در عین حال رشد سریعی دارد، و در جهت تولید راه حلی نوآورانه و دوام پذیر برای رفع یک نیاز یا مشکل در جامعه شکل گرفته‌است.

مطلب مرتبط: دلایل شکست استارتاپ و راه حل آن؟


استارتاپ ها معمولاً با ریسک پذیری بسیار زیادی همراه بوده که مدل کسب و کارشان مشخص نیست. و بازار هدفشان نیز در حد فرض است. شرکت‌های نوپا می‌توانند در هر حوزه‌ای ایجاد شوند، ولی اغلب به شرکت‌هایی گفته می‌شود که رشد سریعی دارند و در زمینهٔ فنّاوری (تکنولوژی) فعالیت می‌کنند.

به طور خلاصه می توان ویژگی‌های زیر را برای استارتاپ ها برشمرد:

  1. مبتنی بر ارایه یک نوآوری جدید
  2. مبتنی بر کار تیمی
  3. عدم قطعیت (احتمالا شکست بسیار بالا است)
  4. امکان توسعه پذیری کسب و کار

» استارتاپ‌ها معمولا دارای ۲ مشخصه‌ی مهم هستند:

  • تکرار پذیری
  • مقیاس‌ پذیری

تکرارپذیر بودن یک کسب‌و‌کار بدین معناست که بتوان مدل درآمدی آن را بارها و بارها تکرار کرد و در هر تکرار درآمد کسب‌و‌کار افزایش یابد. به عنوان مثال اگر خروجی یک استارتاپ محصولی فیزیکی است، بتوان آن را به تولید انبوه رساند یا خدمات آن را در اختیار تعداد زیادی کاربر قرار داد.

از سوی دیگر مقیاس‌پذیر بودن یعنی بتوان مدل درآمدی کسب‌و‌کار را با افزایش نیروهای انسانی یا منابع مالی گسترش داده و بدین ترتیب ارزش افزوده‌ بیشتری برای آن کسب‌وکار ایجاد کرد.
کسب‌وکاری که این دو ویژگی را در خود داشته باشد، می‌توان یک کسب‌وکار قابل رشد و سودآور به‌حساب آورد.

استارتاپ یک سازمان موقت است که با هدف یافتن یک مدل کسب و کار تکرار پذیر و مقیاس پذیر بوجود آمده است.

بنابراین؛

  • استارتاپ یک رویداد و همایش کارآفرینی نیست.(نتیجه ی کارآفرینی است)
  • استارتاپ یک شرکت کوچک که در حال درآمدزایی و رشد است، نیست.
  • یک وب سایت یا یک اپ موبایل، لزوما یک استارتاپ نیست.

در تعریف حتماً فعالیت استارتاپ نباید در حوزه تکنولوژی یا فن آوری اطلاعات باشد. اما به دلیل اینکه بسیاری از استارت آپ ها در سال های اخیر، حول این زمینه‌ها شکل گرفته‌اند، گاهی در تعریف استارت آپ به این مسئله هم اشاره می‌شود که استارت آپ باید در حوزه فن آوری‌های نوین فعال باشد.

شرکت نوپا

از آنجایی که هدف از راه‌اندازی یک استارتاپ پیدا کردن مدل کسب‌و‌کار است ؛ عمر آن کوتاه ست و معمولا بعد از گذشت چند سال به موفقیت می‌رسد یا بودجه‌ی آن تمام می‌شود و شکست می‌خورد.
همچنین استارتاپ‌ها برای شروع فعالیت خود لزوما نیازی به ثبت شدن شرکت ندارند و از هرجا و با هر تعداد بنیان‌گذار می‌توانند فعالیت خودشان را آغاز کنند.
بودجه‌ی راه‌اندازی استارتاپ‌های معمولا کم است؛ اما اگر ایده‌ی خوبی داشته باشند خیلی زود می‌توانند مورد حمایت سرمایه‌گذاران قرار بگیرند.

شرکت استارت آپی چیست؟

استارت آپ به شرکتی گفته می‌شود که به طور معمول در مراحل اولیه راه‌اندازی و توسعه است. این سرمایه‌گذاری‌های کارآفرینی معمولا توسط ۱ تا ۳ مؤسس آغاز می‌شود که با ایجاد محصول، خدمات یا بستر مناسب تمرکز خود را برروی تقاضای درک شده از بازار متمرکز می‌کنند.
استارت آپ‌ها معمولا در مراحل اولیه راه‌اندازی توسط اعضای تیم مؤسس تأمین مالی می‌شوند.
البته حدودا ۶۶ درصد از استارت آپ‌ها سرمایه خود را از طریق یک سرمایه‌گذار تأمین می‌کنند تا برای کمک به سرمایه‌گذاری خود وام دریافت کنند.

این مطلب از لحاظ فنی درست است اما بنیان‌گذار یک استارت آپ می‌داند که تعریف یک استات آپ بسیار پیچیده‌تر از آن است.

چگونه یک استارتاپ راه‌اندازی کنیم؟

برای ساختن یک استارتاپ موفق به ۳ چیز احتیاج دارید:

  • ایده‌ی ساختن محصولی که مشتری‌ها واقعا به آن علاقه داشته باشن.
  • پیدا کردن ‌بنیان‌گذار
  • کم کردن هزینه‌ها تا جایی که ممکن است.

اکثر استارتاپ‌هایی که شکست می‌خورند، معمولا در عمل کردن به یکی از این ۳ مورد ناموفق هستند. درواقع شما به یک ایده‌ی خاص و عالی برای شروع کردن استارتاپ خود نیازی ندارید. کافی است تکنولوژی جدیدی به کاربران معرفی کنید که در حال حاضر از آن برخوردار نیستند. این تکنولوژی جدید باید بتواند نیازهای آن‌ها را به بهترین نحو از بین ببرد.

مراحل استارتاپی شدن

تفاوت استارتاپ و کسب‌ و کار کوچک چیست؟

در ابتدا ممکن است خیلی از ما معنی استارتاپ را معادل کسب‌وکارهای کوچک بدانیم. اما علاوه بر شباهت زیاد استارت آپ و کسب‌وکارهای کوچک، تفاوت‌هایی هم  وجود دارد. تعدادی از شباهت ها و تفاوت ها به شرح زیر است:

شباهت:

  • هر دو شرکت‌های کوچکی هستند و تقریبا از میزان کمی سرمایه ساخته شده‌اند.
  • هدف این است که بخش‌های نادیده گرفته شده بازار را پر کنند.
  • هر دو متمرکز بر رشد و سودآوری هستند.
  • برای بقا در بازار می‌جنگند.

تفاوت:

  • استارت آپ یک چهره جوان دارد، معمولا یک ایده تازه مطرح می‌کند و این ایده معمولا از طریق تکنولوژی‌های جدید و وابسته به اینترنت اجرا می‌شود.
  • مزیت رقابتی در استارت آپ بسیار مهم است. چیزی که ممکن است در هر کسب‌وکار کوچکی وجود نداشته باشد.
  • معمولا استارت آپ توانایی این را دارد که حتی رفتار و فرهنگ مصرف‌کننده را در یک جامعه تحت تاثیر قرار دهد.
  • از هر 10 استارتاپ، معمولا فقط یکی از آنها موفق می‌شود چرا که محیط استارت آپی بسیار پرخطر و چالشی است.
guest
0 نظر
Inline Feedbacks
مشاهده تمام نظرات